söndag 23 oktober 2011

Dessertbord - Prinsesstema

Så ska jag då äntligen, efter många om och men och några snart, komma igång med denna blogg. Och jag tänker att varför inte börja stort och rivstarta med ett helt Dessertbord!

Min dotter fyllde tre år för drygt en månad sedan och hade en önskan om ett kalas med prinsesstema, ett tema som i allra högsta grad hållit i sig sen dess, om inte till och med intensifierats, vilket vi inte då trodde var möjligt! Men jag ska erkänna att allt lek och prat om guld, diamanter, prinsar och glasskor gör vår blodpuddingsvardag lite mer glamorös! Hursomhelst, prinsesskalas fick det bli. Jag var lite inne på starka färger och eftersom min dotters favoritfärg är gul så fick det bli cerise/gult färgtema. Jag hade också blivit väldigt inspirerad efter en jobbresa jag just gjort till USA där det ju finns oändligt utbud på party/festtillbehör.

Eftersom jag skulle göra prinsesskrona i sugarpaste för första gången så var jag ute i god tid, ett par veckor innan kalaset. Jag tänkte att det kanske kunde bli några stycken innan jag fick till en skaplig en. Nr 1 och 2 ställde jag i en plastlåda för omsorgsfull förvaring. Men efter ett par dagar såg jag att de slokat ihop totalt. Det blev väl lite väl fuktigt och instängt därinne misstänker jag. Nr 3 kavlade jag inte fullt lika tunn och den lät jag stå framme på köksbänken och det är också den som är på tårtan.

Nu iakttar vi med spänning hur prinsessfascinationen utvecklar sig och om den övergår i en ny fas som skulle kunna bli bra tema till 4-års kalasets dessertbord!







Dessertbordet bestod av:
Chokladtårta med chokladfudgefyllning och vaniljfrosting. Dekorationer i sugarpaste.
Sugarcookies med royal icing.
Chokladtoppade bananer med strössel.
Mini vaniljcupcakes med vaniljfrosting.

Inga kommentarer: