onsdag 21 december 2011

Julgodis - Fikonbollar


Här kommer ett recept på mitt favorit julgodis. Fikonbollar! Receptet har jag fått av min mamma som gjort dem så länge jag kan minnas och jag vet faktiskt inte var hon fick receptet från.


100 g fikon
100 g digestive kex
100 g mandelmassa
3 msk glögg
Ev. smör för konsistensens skull

Skär fikonen i mindre bitar och mixa sedan i matberedare. Tillsätt de övriga ingredienserna i matberedaren en i taget och mixa en stund mellan varje så det hinner blandas ordentligt. Om degen/smeten känns torr tillsätt lite smör. När det blir en boll i matberedaren så är det klart! Rulla till bollar. Doppa i smält choklad!

Godast blir de med ”vanlig” vinglögg av typen Blossa. I år använder jag mig av alkoholfri glögg eftersom vi förra året märkte att vår dotter fullkomligt älskar dessa små bollar. Det känns liksom säkrast så. Men med vinglögg så får man en extra liten sting i smaken som passar bra till det söta.


Inga kommentarer: