tisdag 6 december 2011

Saffran- och vit chokladkaka

Förra lördagen var vi bjudna på middag och jag tänkte att jag skulle baka och ta med mig en så där lite lagom julig efterrätt. Jag hittade denna saffranskladdkaka på Danielle’s blogg som jag kände att jag bara måste testa eftersom det är vit choklad i receptet vilket är något jag älskar!

Vit choklad är ju tydligen mycket värmekänsligare än ”vanlig” brun choklad och kan lätt brännas vid. I receptet ska man smälta smör och vit choklad tillsammans. Sagt och gjort, hackad choklad och smörbitar lades i en skål och började smältas i ett vattenbad till följande resultat:


Chokladen gick från smält och blandad med smöret till segare konsistents ungefär som smält ost! Och smöret verkade skira sig. Det enda jag kan tänka måste ha gått fel är ju att det blev för varmt, eller???

Försök två blev mer lyckat, då började jag med att smälta smöret och sedan när det var lite på gång att börja smälta så hade jag i den vita chokladen, rörde mycket, tog av från plattan då och då. Och när chokladbitarna nästan nästan smält helt så tog jag bort skålen från vattenbadet och lät chokladen sedan smälta klart av eftervärmen.

Kakan lyckades jag sedan glömma i ugnen så att den stod inne fem minuter längre än vad som angavs i receptet. Detta resulterade i att det inte blev någon kladdkaka utan "bara" kaka, men den blev otroligt god! Hela middagssällskapet slukade den i ett nafs! Jag serverade med lingongrädde, tillsatte frysta lingon istället för lingonsylt, och det blev en väldigt bra kombination! 

slukad i ett nafs! 

1 kommentar:

Sockertussen sa...

Den ser riktigt saftig och god ut!

Jag har en tävling på min sida där du kan vinna ett valfritt unikt smycke.
Titta gärna förbi och var med o tävla du med!

Kram
/Nellie

http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling.html