måndag 28 maj 2012

Mors Dags tårta

Jag firade min mor (och sambons) med en egen version av en Hortensia tårta med förebild från IAMBAKER.




Tårtbottnar: White Almond velvet cake, recept från Sockerrus HÄR
Fyllning: Lemon curd och lemon buttercream
Frosting: Swiss Meringue Buttercream, recept och superbra instruktioner från Sweetapolita HÄR. (Tips, jag minskar mängden smör till ca 80% av angiven mängd).

Mandelsmaken i tårtbottnarna och den friska citronfyllningen var verkligen en lyckad kombination!

Jag hade tänkt färga frostingen i tre olika färger för att få till lite mer djup och färg. Men hade glömt att mina Winston gelfärger inte "biter" på Swiss Meringue buttercream, det är antagligen alldeles för mycket smör, färgen flyter liksom bara uppepå! Jag har hört att Americolors gelfärger ska funka mycket bättre så jag ska ge mig ut på Ebay för att leta upp några! Eller har någon annan några tips angående färgning av SMB?

Inga kommentarer: