torsdag 27 september 2012

Torsdagstips - kavlingsmått


När man gör sugar cookies är det viktigt att tjockleken blir jämn så att de gräddas jämnt i ugnen. Här är mitt sätt:

Mina sugar cookies gör jag en knapp centimeter tjocka, precis lika tjocka som ett CD-fodral! Till detta sätt behöver du 4 gamla CD-fodral. Din sambo/man har säkert några gamla smörrocksskivor eller europopskivor från mitten av 90-talet. De blir utmärkta till detta ändamål!

Jag lägger ut min deg på ett bakplåtspapper, vid sidan om degklumpen lägger jag två CD-fodral. Jag lägger CD-fodralen så pass nära varandra att min kavel når tvärs över.

 
 
Sedan lägger jag ett till bakplåtspapper över degen och CD-fodralen. Sen är det bara att sätta igång att kavla.
 
 
 
På detta viset så rullar kaveln på CD-fodralen när degen blir så pass tunn och det gör att degen kavlas ut jämnt!
 

Jag vet att det finns att köpa silikonkavel med måttringar. Men detta är alltså mitt sätt, tills vidare, eller tills sambon tröttnar på degiga CD-fodral!

1 kommentar:

Lisa - Kreativ bakning ♥ sa...

Hej! Var gärna med & tävla om ett Höstpaket från Klaraform på min blogg!
http://www.muzicmecupcake.blogg.se/2012/october/hosttavling-i-samarbete-med-klaraform.html
Lycka till ♥

(Jag ber om ursäkt om du inte gillar såna här kommentarer).