tisdag 14 maj 2013

2 cakes

 
I helgen var det kalas. Två födelsedagsbarn = två födelsedagstårtor. Eftersom de två födelsedagsbarnen firades på samma kalas gjorde jag två väldigt olika tårtor, både utvändigt och invändigt. De flesta gillar ju antingen vanilj eller choklad, eller hur?!
 
 
Tårta nr 1:
White Almond velvet cake med Swiss Meringue Buttercream frosting. Fylld med lime curd grädde och dulche de leche grädde. 

Recept:

Tårtbotten - White Almond velvet cake, recept hittar du HÄR. Tårtbottnarna blev lite väl kompakta, jag tror att jag blandade smeten lite för mycket. Mitt nya "mission" är att hitta receptet på den saftigaste, fluffigaste, godaste "vita" tårtbotten. Fortsättning följer!

Jag fyllde tårtan med limecurd som jag blandade med vispad grädde, "limecurdgrädde" (!) och dulce de leche (denna från Pampas Deli) blandat med vispad grädde. Grädden tycker jag ger lite rundare och mildare smak, men för extra syrlig tårta kan man givetvis fylla med lime curd utan grädde!

Tårtan är täckt med Swiss Meringue Buttercream, recept och superbra instruktioner hittar du HÄR.

"Pärlan" i mitten på tårtan är gjord av sugarpaste.


Tårta nr 2:
Chocolate Cake Deluxe täckt med chocolate fudge frosting, fylld med chocolate fudge frosting och vildhallonsylt.

Detta är standardtårtan jag gör när jag gör chokladtårta vilket oftast är tårtvalet här hemma då min dotter och hennes mor är chokladälskare ut i tåspetsarna.

Recept på hela härligheten hittar ni HÄR. Ett tips är att frostingen i receptet inte räcker till att både fylla och täcka tårtan. Inte för mig i alla fall! Jag gjorde lite extra chokladsmörkräm för att kunna få tårtan så jämn som jag ville ha den.

Jag provade en ny teknik på hur tårtan täcks och spacklas, "Upsidedown" teknik, väldigt lätt och otroligt smart! En tutorial hittar ni HÄR. Dessvärre blev toppen inte helt lyckad, men då hade jag redan gjort en extra sats smörkräm och det var lite för sent på kvällen för att diska mixerskålen och köra igång Kitchen Aiden igen, så jag slängde på en stor blomma för att dra fokus från skavankerna!

Blomman är gjord i sugarpaste.

Inga kommentarer: